Esei Berkumpulan



GGGE 2123 TEKNOLOGI DAN INOVASI DALAM PENDIDIKAN
SET 1

NAMA AHLI KUMPULAN
PUTERI DHANIYAH IZZATI BINTI SALAHUDDIN (A150442)
NOR AZREENNA BINTI JAIS (A151247)
NUR DALILA NABIHAN BINTI AHMAD TAJUDDIN (A150461)
NUR SYAKIRAH BINTI AB RAZAK (A147305)

NAMA PENSYARAH
ENCIK MD YUSOFF BIN DAUD




Pengenalan
Menurut Brown J.W. (1983), bahan bantuan mengajar ialah segala kelengkapan yang digunakan oleh guru dan pelajar untuk membantu dalam menyampaikan pengajaran di dalam bilik darjah.Bahan bantuan mengajar bukan hanya terhad kepada buku teks, papan tulis, kapur dan gambar2 sahaja. Ianya merangkumi segala benda yang digunakn dalam pengajaran dan pembelajaran yang melibatkan semua pancaindera serta dapat dialami oleh para pelajar.
Bahan bantuan mengajar yang digunakan oleh guru boleh dibahagikan kepada tiga kategori yang terdiri daripada pelbagai jenis. Antaranya, bahan bantuan mengajar bukan elektronik, bahan bantuan mengajar elektronikdan bahan bercorak pengalaman dan bahan sebenar. Bahan bantuan bukan elektronik ialah seperti buku teks, makalah dan bahan bercetak. Aplikasi pembelajaran alam maya seperti e-kamus, MOOC dan e-learning merupakan salah satu bahan bantuan mengajar elektronik. Bahan yang bercorak pengalaman dan bahan sebenar adalah berupa objek yang boleh disentuh dan dialami sendiri kesemua pancaindera seseorang.
Penggunaan bahan bantu mengajar bertujuan untuk memperjelaskankan penyampaian maklumat atau ilmu pengetahuan agar tidak terlalu bersifat verbalistik, mengatasi sifat pasif dan memberi rangsangan kepada pelajar. Perkara ini boleh dicapai dengan cara meningkatkan interaksi pelajar dalam sesuatu sesi pembelajaran tersebut. Bukan itu sahaja, dengan pendedahan para pelajar kepada bahan bantu mengajar dapat mempersamakan pengalaman yang dialami dalam masa yang sama membangkitkan persepsi di kalangan pelajar.
            Perkembangan kecanggihan sains dan teknologi di era kini telah membawa kepada penciptaan pelbagai teknologi dan sistem yang canggih dalam semua bidang termasuk pendidikan. Revolusi arus kemodenan ini telah memberikan diversiti dalam penggunaan bahan bantu mengajar. Kini, bahan bantu mengajar mampu diekses dan digunakan dalam pelbagai aplikasi seperti MOOC, Webtoon, Powtoon dan banyak lagi.
            Peralatan yang dihasilkan berasaskan teknologi moden dapat digunakan secara praktis dalam pengajaran dan pembelajaran. Menurut Omardin Ashaari (1997), perkembangan teknologi dalam mencipta peralatan pengajaran dan pembelajaran memberi kesan yang sangat nyata dalam menyampaikan ilmu pengetahuan dan kemahiran yang dilakukan oleh guru dan juga dalam mempercepatkan proses pembelajaran di kalangan para pelajar. Keberkesanan dalam setiap bahan bantu mengajar terletak pada kecanggihan bahan atau alat tersebut, namun yang lebih utama adalah kesesuainnya berdasarkan penggunaan serta penyerlahan konsep atau idea kandungan sesuatu mata pelajaran.
Kamarudin Hj Husin (1988) telah merumuskan bahawa bahan bantu mengajar yang digunakan oleh guru dalam sesuatu pengajaran mempunyai kepentingan tersendiri. Para pelajar yang terangsang untuk mengetahui dengan lebih lanjut lagi mengenai isi pelajaran yang disampaikan oleh guru. Bahan bantu mengajar yang baik juga dapat mengekalkan minat para pelajar untuk terus memberikan tumpuan kepada pengajaran guru.
Bahan bantu mengajar dapat menyediakan dasar yang kukuh untuk perkembangan kefahaman dan corak pemikiran serta mengurangkan gerak balas lisan yang tidak diperlukan daripada pelajar-pelajar. Penggunaan bahan sokongan seperti gambar, bunyi, atau sebarang bahan sokongan akan memberikan kesan peneguhan. Kesan ini akan membantu minda pelajar untuk lebih faham dan ingat dalam jangka masa yang lama.

MOOC sebagai bahan bantuan mengajar
MOOC merupakan salah satu program pembelajaran jarak jauh percuma yang direka khas untuk penyertaan dalam jumlah yang besar daripada para pelajar yang datang daripada pelbagai tempat di dunia. Penstrukturan sistem MOOC boleh dicorakkan mengikut kesusaian sesuatu sistem pembelajaran tersebut. Ianya mungkin dicorak dalam subjek-subjek pembelajaran di kolej-kolej atau universiti-universiti. Walaupun MOOC tidak menawarkan kredit akademik, tetapi ia memberikan pengetahuan yang membolehkan pensijilan, pekerjaan atau sambung belajar (Margaret Rouse 2003).







Kronologi penciptaan sistem MOOC
Pada tahun 2008, Dave Cormier dan Bryan Alexander memperkenalkan Massive Open Online Courses (MOOC) setelah menghadiri kursus yang dikendalikan oleh George Siemens dan Stephen Downes di Universiti Manitoba, Kanada. Kursus tersebut dipanggil “Connectivism and Connective Knowledge” (CCK08). Kursus ini adalah berdasarkan teori connectivisme yang dicipta oleh George Siemens sebagai alternatif kepada teori-teori yang sedia ada. Menurut beliau, teori tersebut lebih sesuai untuk diaplikasikan dalam era digital kini kerana penggunaan alat digital yang pesat.
Pada ketika itu, kursus CCK08 hanya mempunyai seramai 25 orang pelajar yang mendaftar secara berbayar manakala 2300 orang pelajar lain pula telah mendaftar secara percuma. Daripada situ, mereka melihat bahawa pengetahuan boleh dikongsi dengan semua orang diseluruh dunia tidak kira tempat dan merasa teruja dengan interaksi dan respon serta hubungan secara maya yang dapat dilakukan menerusi perbincangan secara aktif dalam talian. Oleh yang demikian, penciptaan MOOC adalah untuk  memanfaatkan penggunaan internet dengan menghubungkan setiap individu yang ingin belajar, berkongsi ilmu secara meluas serta mahu melihat sejauh mana ia mampudicapai.
MOOC juga dapat memberikan peluang kepada sesiapa sahaja di seluruh dunia yang inginkan pendidikan tetapi tidak berkemampuan untuk sama-sama mendapat pendidikan yang sama rata kualitinya tanpa mengira latar belakang dan tempat seseorang itu.Pada tahun 2012, MOOC membuat satu lagi percubaan menarik perhatian ahli akademik. Dua professor dari Stanford iaitu Professor Sebastian Thrun dan Peter Norvig memutuskan untuk menawarkan “Introduction to Artificial Intelligence” secara percuma atas talian.
Ianya direka untuk mnyerupai pengalaman bilik darjah yang sebenar dan menawarkan kelas yang berkualiti untuk semua orang dan idea ini mempunyai kelebihan dalam membawa nama berprestij Stanford. Lebih daripada 160,000 pelajar di 190 buah negara mendaftar dan buat pertama kalinya khusus terbuka atas talian benar-benar terbuka luas. Hal ini membawa kepada pembukaan model perniagaan baru bagi pengetahuan atas talian oleh Thrun dan Norvig dan Udacity bermula. Ia tidak mengambil masa yang lama untuk Professor lain menyesuaikan idea-idea mereka  menggunakan sumber sendiri.

Aplikasi sistem pembelajaran jarak jauh dalam MOOC
“Open Educational Resources (OER) are materials used to support education that may be freely accessed, reused, modified and shared by anyone”.
Berikut merupakan petikan yang di petik dari kata-kata Stephen Downes iaitu seorang pereka dan pengulas Kanada dalam bidang pembelajaran atas talian dan media baru yang cukup sempurna untuk mendefinisikan sumber pendidikan terbuka. Sumber pendidikan terbuka menjadi pilihan dalam pembelajaran kerana perubahan dalam falsafah, pelbagai model kewangan yang tersedia, pelesenan hak cipta alternatif dan juga kemampuan untuk melayari internet.
Terdapat pelbagai jenis sumber pendidikan terbuka seperti perisian khusus terbuka (open courseware learning), belajar tempat menyimpan (learning repositories), terbuka buku teks (open textbook) dan Massive Open Online Course (MOOC). Open courseware atau OCW adalah terma yang digunakan untuk bahan khusus atau subjek yang dicipta oleh universiti dan bebas dikongsi dengan dunia melalui internet seperti Open Learning, MIT Open Courseware dan UM Open Courseware. Terbuka buku teks (e-books) adalah buku teks secara terbuka berlesen yang ditawarkan atas talian oleh penulis buku itu sendiri atau melalui bukan keuntungan atau pencetak terbuka komersial berlesen seperti Creative Commons. Antara contoh terbuka buku teks ialah Flat World Knowledge, College Open Textbooks dan Open Textbook Library.
Learning repositories (LR) iaitu sebuah perpustakaan atas talian bagi menyimpan, mengurus dan berkongsi sumber pembelajaran. Kuiz, pembentangan, imej, video atau apa-apa jenis dokumen atau fail yang digunakan untuk membuat kandungan khusus atau subjek dan bahan pengajaran untuk pembelajaran atas talian antaranya EDU Youtube dan Open.Michigan. MOOC adalah satu khusus yang terbuka kepada semua dan disampaikan secara atas talian serta diambil bahagian oleh sejumlah besar peserta. Ia boleh didapati secara percuma dan juga memudahkan.
Evolusi teknologi dan pengalaman pembelajaran baru sentiasa berkait rapat. Sebagai contoh, pakar pembelajaran jarak jauh mengesahkan bahawa bidang pembelajaran jarak jauh mempunyai tiga generasi utama iaitu kajian surat menyurat, multimedia serta komputer pengantara. Model pembelajaran jarak jauh yang pertama berkembang pesat di Eropah dan Amerika Syarikat selepas Revolusi Perindustrian terutamanya kerana tenaga kerja yang lebih berkelayakan diperlukan untuk kilang-kilang. Disamping itu, perkhidmatan pos menjadi lebih cepat, murah dan boleh dipercayai.
Walaubagaimanapun, generasi pertama ini masih lagi jauh dari mencapai bilangan pelajar yang tinggi berbanding apa yang dicapai oleh MOOC sekarang. Kajian tersebut hanya dikuasai setelah ketibaan media elektronik yang membawa kepada populasi radio dan televisyen sebagai alat pendidikan pada abad ke-20. Oleh itu, guru dan pelajar dari seluruh dunia mengambil kesempatan dengan pembangunan teknologi baru.
Mereka yang tidak bernasib baik yang tidak mempunyai akses kepada pembelajaran formal boleh menonton atau mendengar kelas secara percuma tidak kira di mana sahaja mereka berada. Kandungan pembelajaran tersebut telah disesuaikan mengikut peringkat umur dan juga pelajar di kawasan pedalaman boleh mempunyai pengetahuan dalam akademik.
Meskipun begitu, faktor pedagogi utama masih kurang iaitu pelajar mempunyai kemahiran berinteraksi yang lemah dengan profesor atau pelajar lain. Pita video telah digunakan sebagai inisiatif pembelajaran jarak jauh tetapi dikritik kerana memupuk sifat pasif dalam kalangan diri pelajar. Kini,  generasi multimedia telah mempopularkan pembelajaran jarak jauh dan membenarkan kemungkinan baru tetapi hanya komputer dan laman sesawang sahaja yang dapat menyatukan tenaga untuk menyediakan infrastruktur e-pembelajaran baru, terutamanya yang dibina di atas rangkaian dan komuniti atas talian.











Kelebihan dan kekurangan MOOC.
Setiap perkara mempunyai kebaikan dan kelemahan yang tersendiri, begitu juga dengan MOOC. Terdapat beberapa kebaikan MOOC yang boleh disenaraikan. Salah satunya ialah terdapat pelbagai portal MOOC yang boleh diakses secara percuma seperti edX di mana pengguna tidak perlu membayar apa-apa untuk mengikuti kursus dan program yang ditawarkan. Perkara ini memudahkan pengguna terutamanya pelajar yang tidak mempunyai sumber kewangan yang kukuh untuk  mengakses kepada bahan pembelajaran kerana ditawarkan secara percuma.
            Kelebihan yang seterusnya ialah penggunaan portal MOOC dapat menjimatkan masa serta tenaga pelajar dan juga pengajar. Melalui P&P secara konvensional, pelajar dan pengajar perlu berada di dalam kelas atau dewan kuliah untuk mengikuti sesuatu kursus. Namun dengan adanya portal MOOC, mereka hanya memerlukan capaian internet yang kukuh dan stabil sahaja untuk mengikuti sesi P&P. Perkara ini menjadi lebih mudah kerana pada masa kini, capaian internet yang stabil boleh didapati di pelbagai tempat, malah pelajar-pelajar juga kebanyakannya dilengkapi dengan data internet masing-masing. Justeru itu, proses P&P boleh dilakukan di mana-mana sahaja.
            Kemudian, penggunaan portal MOOC juga boleh mengasah kemahiran serta kreativiti pelajar dan pengajar. Portal MOOC membolehkan sesuatu kursus dilengkapi dengan animasi, video dan pelbagai kaedah lain. Perkara ini dapat meningkatkan kreativiti pengajar untuk menyediakan bahan mengajar yang menarik untuk dimuatnaik ke portal MOOC tersebut. Pelajar juga sekaligus dapat mengasah kreativiti masing-masing. Mereka juga secara tidak langsung akan menjadi lebih mahir dalam penggunaan bahan-bahan di internet.
            Namun, beberapa kelemahan juga dapat dilihat dengan aplikasi portal MOOC ini. Pertama, menerusi penggunaan portal MOOC yang percuma di mana pelajar lebih cenderung untuk melakukan tugasan secara sambil lewa dan tidak bersungguh-sungguh kerana mereka tidak perlu mengeluarkan duit untuk melayari portal tersebut. Mereka tidak akan menghargai kemudahan portal MOOC yang disediakan untuk membantu mereka dalam pembelajaran.
            Dalam satu laporan oleh O’Connor pada tahun 2014 menunjukkan bahawa sebilangan  besar pelajar yang menyertai kurus yang ditawarkan menerusi portal MOOC edX iaitu satu portal MOOC yang percuma cenderung untuk meninjau sahaja bahan-bahan yang terdapat dalam kursus tersebut dan tidak menyempurnakan tugasan yang ada untuk mendapatkan sijil perakuan tamat kursus. Seramai 841687 orang mendaftarkan diri pada tahun pertama penubuhan edX. 469702 peserta melihat kurang dari separuh kandungan kursus tersebut manakala 35937 melihat separuh atau lebih kandungan kursus. Terdapat 292852 orang peserta lagi yang tidak pernah mengakses kepada apa-apa kandungan kursus.





























Keberkesanan mooc
Sistem pembelajaran e-learning dapat dibuktikan keberhasilan dan kejayaannya melalui tahap kepuasan pelajar terhadap sistem tersebut. Terdapat beberapa kriteria yang perlu dititikberatkan dalam menilai sejauhmana keberhasilan sistem pembelajaran e-learning ini antaranya adalah fleksibiliti kursus (Arbaugh. 2000) dan kualiti kursus (Piccoli et al. 2001). Fleksibiliti kursus boleh diertikan sebagai pelajar mempunyai peluang pembelajaran kendiri yang tinggi melalui e-learning yang tidak dikekang oleh ruang, masa dan tempat berbanding pembelajaran secara bilik darjah manakala kualiti kursus pula merangkumi reka bentuk kursus, bahan mengajar dan penyusunan perbincangan yang interaktif (Phan et al. 2016). Secara dasarnya, MOOC berhasil dalam memenuhi kriteria-kriteria tersebut kerana pembawakan MOOC itu sendiri yang sangat fleksibel dan interaktif.
Kebanyakan pelajar berinteraksi dengan rakan-rakan sama ada di dalam MOOC iaitu melalui forum perbincangan ataupun di luar MOOC melalui media sosial (Veletsianos et al. 2015). Forum perbincangan secara atas talian membolehkan pelajar melibatkan diri, bertukar-tukar idea dan pengetahuan serta mewujudkan sifat kemasyarakatan yang boleh menimbulkan pertalian antara mereka terhadap sesuatu kursus (Hollands & Tirthali. 2014).
Goldberg et al. (2015) melaporkan terdapat korelasi positif antara penglibatan pelajar dengan MOOC dan pencapaian kursus mereka. Pelajar yang menunjukkan penglibatan aktif dalam kursus MOOC lebih cenderung untuk mengatasi pelajar yang tidak aktif. Penglibatan secara aktif yang dimaksudkan adalah sekurang-kurangnya menghantar satu tugasan kursus, penglibatan dalam forum perbincangan dengan memuatnaik pos dan merespon kepada pos yang lain. Penglibatan pelajar secara aktif telah menjadi indikator penting dalam menilai kualiti MOOC (Ho et al. 2014) sekaligus membuktikan kejayaannya.
Di samping itu, mod kursus MOOC yang fleksibel secara atas talian memudahkan penyertaan dan memuaskan penggunanya. Konsep belajar merentasi sempadan, tiada penetapan had umur dan kos yang membebankan boleh dikurangkan. Di samping itu, ketiadaan halangan fizikal menjadikan interaksi lebih dinamik dan menggalakkan pertumbuhan pembelajaran konstruktif dan pembelajaran koperatif (Salmon. 2000). Tanpa sekatan terhadap masa dan ruang, pelajar dapat berkomunikasi serta-merta, bila-bila masa dan di mana-mana sahaja.
Selain itu, MOOC yang bersifat maya mampu mengenepikan kejanggalan komunikasi secara bersemuka yang sering berlaku dalam bilik darjah. Pelajar boleh mengekspresikan pemikiran dan idea mereka tanpa perlu berselindung dengan perasaan malu dan lebih berani untuk mengajukan pertanyaan dalam kumpulan perbincangan pada platform perbincangan yang disediakan (Strauss. 1996). Rangka kerja pembelajaran kendiri juga memudahkan pelajar untuk meningkatkan kemahiran insaniah dan kemahiran menguruskan masa melalui aktiviti pembelajaran. Pendek kata, mod kursus MOOC yang fleksibel mampu meningkatkan skor pelajar dengan strategi pembelajaran yang interaktif dan berkesan (Da Liu, 2016).

















RUJUKAN

Arbaugh, J. B. (2000). Virtual classroom characteristics and student satisfaction with internet-based MBA courses. Journal of Management Education, 24(1):32–54.
Da Liu. (2016). The reform and innovation in English Course: A coherent whole of (MFE) MOOC flipped classroom and ESP (English for specific purpose). Procedia-Social and Behavioral Sciences, 232:280- 286.
Hollands, F., Tirthali, D., (2014). MOOCs - expectations and reality. Retrieved from: http://www.academicpartnerships.com/sites/default/files/MOOCs_Expectations_and_Reality.pdf.
Margaret Rouse. 2003. What is massive open online course (MOOC)? - Definition from WhatIs.com.
Phan, T., Mcneil, S. G., & Robin, B. R. 2016. Computers & Education Students ’ patterns of engagement and course performance in a Massive Open Online Course. Computers & Education 95 : 36–44.
Piccoli, G., Ahmad, R., & Ives, B. (2001). Web-based virtual learning environments: a research framework and a preliminary assessment of effectiveness in basic IT skill training. MIS Quarterly, 25(4):401–426
Veletsianos, G., Collier, A., & Schneider, E. (2015). Digging deeper into learners' experiences in MOOCs: Participation in social networks outside of MOOCs, notetaking and contexts surrounding content consumption. British Journal of Educational Technology, 46(3):570-587.



            

No comments:

Post a Comment